ING Servicepunten
Retail

·

Maintenance· Interior Construction

ING Servicepunten

ING wilde met ruim 180 vernieuwde servicepunten bereikbaar blijven door het hele land. Aangezien INTOS en ING al tientallen jaren samenwerken en de oude servicepunten ook door INTOS zijn geleverd, werd INTOS opnieuw gevraagd als interieurbouwer en maintenance partner. Samen met CBRE zorgden we voor de doorontwikkeling van het ontwerp van architect Claessens Erdmann, de realisatie per locatie en het onderhoud.

 

Opdracht: Ontwikkeling, projectmanagement, productie en installatie en onderhoud 300 servicepunten ING
Locatie: Diverse locaties door heel Nederland
Ontwerp: Claessens Erdmann
Fotografie: Hélène Wiesenhaan Photography

Behoefte van de klant

Ondanks het sluiten van een lokaal ING Kantoor wilde de bank met herkenbare kleinere servicepunten toegankelijk blijven voor haar klanten. De punten moesten een uniforme en vriendelijke uitstraling hebben, die ook onderhoudsvriendelijk is. De materiaalkeuze, van eikenfineer tot solid surface, en de ronde vormen in het ontwerp dragen daar aan bij. De servicepunten zijn allemaal 16m2 groot en bestaan uit een kastenwand met ingegraveerde leeuw, computerdesk, bankje en vloer. Ze zijn ondergebracht bij verschillende winkels door het hele land waaronder Bruna, Primera, The Read Shop en in overige detailhandel zoals telefoonwinkels.

 

Onze aanpak
Het concept ontwerp is twee keer volledig uitgewerkt in een prototype en beoordeeld door verschillende stakeholders, waaronder ING medewerkers en locatie-eigenaren. De eerste is gebouwd uit eenvoudige materialen en beoordeeld op maatvoering, ergonomie en functionaliteit. Het tweede prototype is met de definitieve materialen en bijbehorende apparatuur gebouwd en geplaatst op het hoofdkantoor van ING om ook de technische functionaliteit goed te kunnen beoordelen. Deze feedbackrondes en daaruit voortvloeiende uitgangspunten, zoals een efficiënte productie voor grote aantallen, montage binnen 1 dag en het demontabel zijn voor hergebruik, heeft binnen 9 maanden geleid tot een volledig uitgewerkt concept die in productie is genomen.

Alle onderdelen van een servicepunt zijn identiek, alleen de opstelling kan verschillen per locatie. Door het bezoeken van alle locaties is in kaart gebracht welke zaken bij het plaatsen van een servicepunt voor een uitdaging zorgden en daar is met ING een oplossing voor gevonden. Omdat er gedurende het traject en nog altijd, nieuwe locaties bijkomen en sommige bestaande verdwijnen, is het belangrijk om alle betrokkenen overzicht te bieden in de informatie per locatie. Hiervoor hebben wij de projectmanagementtool Monday ingericht, waardoor alle stappen tot oplevering voor iedereen inzichtelijk zijn.

Na de oplevering van elk punt, blijven we betrokken. Ons Maintenance team is verantwoordelijk voor  reparaties, maar ook voor de demontage, opslag en herstel van een servicepunt bij het hergebruik op een nieuwe locatie.

Opgeleverd resultaat
We zijn ontzettend tevreden over de doorontwikkeling van het ontwerp en de realisatie per locatie. INTOS begrijpt hoe de communicatie moet worden opgetuigd in dit soort projecten met een aantal uitvoerende partijen en een continue toestroom aan nieuwe informatie rondom nieuwe locaties. INTOS is dan ook bereid om daar zelf in te investeren door in dit geval een projectmanagementtool volledig in te richten voor de realisatie van de ING servicepunten. Die oplossingsgericht kan ik enorm waarderen!”, aldus Jasper Veenvliet, Bouwprojectleider ING bij CBRE.

De doorontwikkeling van het ontwerp tot een volledig uitgewerkt servicepunt, was ontzettend gaaf om te begeleiden. Vooral omdat er verschillende opstellingen mogelijk moesten zijn met dezelfde elementen. Alle onderdelen moesten daarnaast ook bij INTOS voorgefabriceerd worden om binnen 1 dag op locatie te kunnen plaatsen. De nauwe afstemming met ING en CBRE en de betrokkenheid binnen ons team, zorgen nu keer op keer voor effectieve servicepunten. Daar ben ik trots op!”, aldus Sander de Kip, Project Director bij INTOS.

 

Dit is een typisch project waarin we onze toegevoegde waarde goed kunnen laten zien. De engineering van het ontwerp tot in de fijnste details, de prefab montage in eigen huis en de efficiënte realisatie op locatie. Deze langdurige opdracht vraagt om een strakke organisatie, waarin we ook succesvol onze rol hebben gepakt. Het is mooi dat we daarnaast ook de kwalitatieve uitstraling van de servicepunten kunnen borgen vanuit ons team Maintenance”, aldus Hans Matze, Director Operations bij INTOS.

Succesvol ingeschreven!

U ontvangt vanaf nu blogs en nieuwsberichten per e-mail.